Privacyverklaring

Inleiding

Groep Schelfhout (hierna genoemd “wij”) verwerkt persoonsgegevens van al haar klanten en prospecten. Wij doen dit in het belang van onze klant en om onze handelsactiviteit zo goed mogelijk uit te oefenen. In deze privacyverklaring leggen we uit waarom en op welke manier we uw gegevens verwerken.
Mocht u na het lezen van deze verklaring nog vragen hebben, dan mag u te allen tijde contact opnemen met ons kantoor (052/30 60 60 of info@groepschelfhout.be).

 

Wie zijn wij?

Groep Schelfhout is de commerciële benaming die ontstaan is uit de samenwerking tussen Belcreas BV, ingeschreven bij de “Financial Services and Markets Authority” (FSMA) als tussenpersoon in financiële dienstverlening met ondernemingsnummer 0836.355.576 en Tifrass BV, ingeschreven bij de “Financial Services and Markets Authority” (FSMA) als tussenpersoon in financiële dienstverlening, met ondernemingsnummer 0439.706.146.
Wij zijn operationeel vanuit volgende kantoren: Kerkstraat 87a 9255 Buggenhout (maatschappelijke zetel), Malderendorp 1 1840 Londerzeel en Stationsstraat 64 1840 Londerzeel.
Als financieel tussenpersoon in bank- en kredietbemiddeling handelen wij uitsluitend voor Crelan NV. Als financieel tussenpersoon in verzekeringen zijn wij onafhankelijk verzekeringsmakelaar, niet exclusief gebonden aan enige maatschappij.
Het is voor u als klant of prospect belangrijk om te weten dat uw gegevens niet enkel verwerkt worden door de maatschappijen waarmee wij werken, maar evenzeer door onze eigen vennootschap. Wij willen u dan ook inlichten over hoe wij met deze gegevens omgaan.
Deze privacyverklaring geldt overigens enkel voor ons eigen bedrijf, en geenszins voor de maatschappijen waarmee wij werken. Voor deze laatste verwijzen wij u naar de betreffende maatschappijen zelf. Uiteraard zijn wij steeds bereid om, bij eenvoudig verzoek, deze informatie voor u op te vragen.

 

Welke gegevens verwerken wij?

Als tussenpersoon in financiële dienstverlening is het voor ons noodzakelijk om heel wat van uw gegevens te verzamelen en te verwerken. Evenwel engageren wij ons ertoe om deze gegevens tot een minimum te herleiden en enkel relevante gegevens op te vragen. Op eenvoudig verzoek kan u van ons vernemen waarom wij specifieke gegevens verzamelen.
Er wordt door ons onderscheid gemaakt tussen “algemene gegevens” en “specifieke gegevens”.
Algemene gegevens omvatten uw voor- en achternaam, uw geboortedatum, uw geslacht, uw adres, uw woonplaats, uw telefoonnummer, uw mailadres, uw beroep, uw familiale relatie, uw burgerlijke staat en uw relatie met de maatschappijen waarvoor wij actief zijn als tussenpersoon (klantrelatie/prospect/…). Deze gegevens worden door ons bijgehouden in een database met klanten en prospecten. Wij vragen op pagina 4 uw uitdrukkelijke toestemming om uw gegevens te gebruiken als prospectie voor eender welke geoorloofde activiteit die Belcreas BV zou uitvoeren binnen de financiële sector. Dit stelt ons bijvoorbeeld in staat om bankklanten direct te informeren over onze verzekeringsoplossingen en vice versa.
Wij bewaren uw geslacht enkel en alleen om u correct te kunnen aanschrijven.
Specifieke gegevens omvatten alle informatie die relevant is in onze werking als zelfstandig tussenpersoon. De gegevens met betrekking tot uw spaar- en beleggingsportefeuille kunnen door ons in een aparte database worden opgeslagen. Op die manier kunnen wij u gericht contacteren over transacties in uw spaar- en beleggingsportefeuille en hebben wij een beter zicht over de deposito’s die u heeft bij de verschillende maatschappijen waarvoor wij actief zijn als tussenpersoon. In een database met “specifieke gegevens” noteren wij enkel de gegevens waarover wij wettelijk gezien mogen beschikken als tussenpersoon. Bij het beëindigen van een relatie met één van de betreffende maatschappijen engageren wij ons om deze gegevens zo snel mogelijk te verwijderen.
Eenzelfde database bestaat voor uw eventuele verzekerings- en kredietportefeuille.
Wij vinden het tenslotte belangrijk u erop te wijzen dat de maatschappijen waarvoor wij optreden heel wat extra gegevens kunnen opvragen, vaak vanuit een wettelijke verplichting.

 

Waarom verwerken wij deze gegevens?

Wij verwerken gegevens omwille van verschillende redenen.

  • Omwille van een wettelijke verplichting. De financiële sector wordt sterk gereguleerd. De meeste gegevens worden dan ook vanuit een wettelijke verplichting opgevraagd. Het gaat hier om algemene gegevens (identificatieplicht, antiwitwaswetgeving, …) maar ook om specifieke gegevens (in het kader van een kredietaanvraag dienen wij te peilen naar uw inkomsten en lasten, in het kader van een adviesverlening dienen wij te peilen naar uw kennis en ervaring op financieel vlak, …).
  • Omwille van operationele redenen. Onze database met algemene gegevens (zie “welke gegevens verwerken wij?”) wordt gebruikt om op een accurate manier de contactgegevens van onze klanten te verwerken. Zo kunnen wij bijvoorbeeld onze volledige klantendatabank aanschrijven. Onze database met specifieke gegevens wordt gebruikt om snel een overzicht te hebben van de gehele klantrelatie van deze klant bij de verschillende maatschappijen waarmee wij werken, of om de klant tijdig te kunnen inlichten van bepaalde transacties in zijn dossier (vervaldagen, …).
  • Omwille van commerciële redenen. Uw gegevens kunnen gebruikt worden om u te kunnen contacteren bij interessante voorstellen (bijvoorbeeld op bepaalde sleutelmomenten in uw leven: huwelijk, pensionering, meerderjarigheid, …), zelfs zonder enige concrete aanleiding (direct marketing).
  • Omwille van statistische en strategische redenen. Wij voeren ook statistische bewerkingen uit op onze klantendatabank. Zo berekenen wij bijvoorbeeld het aantal klanten afkomstig uit een bepaalde gemeente. Indien nodig passen wij onze bedrijfsstrategie hieraan aan.
  • Enige andere overweging die gerechtvaardigd en proportioneel is met het beoogde doel.
    Wij zijn uiteraard steeds bereid om u individueel toe te lichten waarom wij bepaalde gegevens verwerken.

 

Wie levert deze gegevens aan en wie kan ze raadplegen?

Een groot deel van deze gegevens wordt door uzelf aangereikt. Dit kan bij aanvang van een klant- of prospectrelatie, maar ook gedurende de verdere looptijd van deze relatie.
Ook de maatschappijen waarvoor wij actief zijn als tussenpersoon kunnen informatie aanreiken. In vele gevallen heeft u deze gegevens aan hen rechtstreeks bezorgd (bijvoorbeeld door een online contactformulier) en verwijzen wij opnieuw naar de privacyverklaring van deze maatschappijen zelf.
Een beperkt deel van deze gegevens is afkomstig uit een externe bron. Dit is vaak het geval bij rechtspersonen waarvoor wij zowel de kruispuntbank voor ondernemingen raadplegen, alsook de database van Graydon. Ook hier verwijzen wij weer naar de privacyverklaring van deze bronnen.
Enkel onze eigen medewerkers kunnen uw gegevens raadplegen, voor zoverre zij hiervoor bevoegd zijn. Uiteraard zijn al onze medewerkers volledig in orde met de reglementering die geldt voor financiële tussenpersonen. Wij verklaren uw gegevens niet aan derde partijen, andere dan de maatschappijen waarmee wij een bemiddelingsovereenkomst hebben afgesloten en eventuele zusterbedrijven, te overhandigen. Op eenvoudig verzoek bezorgen wij u een lijst van alle maatschappijen waarmee wij een bemiddelingsovereenkomst hebben afgesloten. Specifiek vermelden wij Belmarc NV, ons zusterbedrijf van Belcreas BV met ondernemingsnummer 0459.411.497 dat actief is als tussenpersoon in verzekeringen en waarvan de medewerkers dezelfde zijn als Belcreas BV.

 

Beveiliging

Uiteraard worden uw gegevens beveiligd bewaard, zowel op vlak van toegankelijkheid (“wie kan welke gegevens raadplegen”) als op vlak van operationele veiligheid.

 

Welke rechten heeft u als klant?

U heeft als klant of prospect enkele rechten in verband met de informatieverwerking. Indien u dit recht wenst uit te oefenen, vragen wij u om schriftelijk contact op te nemen met ons.

  • Het recht op info en inzage. U mag ons te allen tijde vragen om uw gegevens te kunnen inkijken.
  • Het recht op rechtzetting. Indien u merkt dat wij over foutieve of onvolledige gegevens beschikken, kan u deze laten rechtzetten door ons.
  • Het recht op verzet. U kan ons vragen om uw gegevens niet te gebruiken in volgende situaties:
    • Direct marketing.
    • Verwerking op gerechtvaardigde gronden. Indien u dit inroept verwerken wij uw gegevens enkel nog voor wettelijke doeleinden. Mogelijk kunnen wij onze functie als financieel tussenpersoon niet meer volledig uitvoeren.
    • Verwerking voor historische of wetenschappelijke doeleinden.
  • Het recht op verwijdering. U kan ons op eenvoudig verzoek vragen om uw gegevens volledig te schrappen uit onze databank. In dit kader verwijzen wij wel naar de wettelijke verplichtingen waaraan wij moeten voldoen. Wij kunnen enkel ingaan op uw verzoek, voor zover dit niet strijdig is met juridische en/of wettelijke elementen.
  • Het recht op overdracht. U kan ons vragen uw gegevens over te dragen naar een andere verwerker of tussenpersoon. Wij engageren ons om dit te doen op een correcte en toegankelijke manier.

 

Klachten

Indien u meent dat uw rechten als klant geschonden zijn, dan mag u in eerste instantie contact opnemen met ons kantoor (052/30 60 60 of info@groepschelfhout.be). Mocht u geen toereikend antwoord ontvangen, dan kan u contact opnemen met de Commissie ter Bescherming van de Privacy (www.privacycommission.be/nl).

Tenslotte vermelden wij expliciet de Ombudsdienst voor de Financiële Sector (“Ombudsfin”):
Ombudsfin
North Gate II, Koning Albert II-laan 8, bus 2
1000 Brussel